BREDFJED GRUNDEJERFORENING
 
www.bredfjed.dk – bredgrund@hotmail.com

Bredfjed, april 2025

 

Kære grundejere,
 Igen er det blevet forår, og det er tid for det årlige Forårsbrev. Gennem efteråret og vinteren har vi heldigvis været forskånet for store udfordringer med vejrliget. De store regnskyl med tilhørende vandmængder er gået uden om Lolland, så det kan vi glæde os over. Sidste års hårde vejr gik hårdt ud over diget, og Digelaget har været godt i gang med at reparere diget, og er nu næsten færdig med den opgave.

Vi oplever fortsat en pæn udlejning af fritidshuse i Bredfjed. Her følger vi Lolland Kommunes store ønske om øget udlejning af fritidshuse som led i kommunens turismestrategi. Fritidshusudlejerne skal dog fortsat huske at gøre deres lejere opmærksom på gældende regler, så affald m.v. bliver fjernet på en reglementeret måde. Dette er meget vigtigt nu, hvor vi har fået den nye affaldsordning. Sørg for at bestille affaldsbeholdere i tilstrækkelig størrelse og antal, der virkelig kan rumme al affald. Det er også vigtigt, at I som ejere holder øje med jeres huse, og sørger for at få efterladt affald fjernet. Det er alene jeres ansvar som husejer. Det er også meget vigtigt, at lejerne, og alle de faste beboere, bliver gjort bekendt med korrekt brug af vacuum toiletterne. På Grundejerforeningens hjemmeside ligger der informationsmateriale på dansk, tysk og engelsk om korrekt brug af toiletterne. Vi skal kraftigt anbefale jer udlejere at sørge for, at dette materiale gøres synligt i husene.

Ny affaldsordning
 Som alle ved, fik vi for godt et år siden ny affaldsordning med sortering af affaldet og ændrede tømningsmønstre. I Bredfjed har vi en fælles affaldsstation, ligesom mange har valgt fortsat tømning ved egen parcel. I det store og hele fungerer ordningen som den skal. Vi har lidt udfordringer med størrelsen af indkastnings lågerne på affaldsstationen. De er for små, og derfor inviterer til at placere sit affald ved siden af containeren, og det er jo ikke særlig hensigtsmæssigt. Vi er i dialog med REFA om at få nogle andre låger i containerne, og de skulle blive sat i ligeså snart, de nødvendige reservedele er modtaget.
 Men selvom det kan være svært at få sit affald ned i containerne, er det ikke i orden at placere affaldet ved siden af containerne. Så må man enten aftale, at man kan bruge sin nabos containere eller tage affaldet med på genbrugspladsen.

Afvandingen af området.
 Selv om vi i efteråret og vinteren har været forskånet for store vandmængder, har bestyrelsen fortsat meget stor fokus på at sikre, at vores vejdræn fungerer som de skal, og kan være med til at sikre, at overfladevand kan komme væk fra de enkelte grunde. Det skal dog endnu engang pointeres, at Bredfjed er et sommerhusområde, hvor udgangspunktet er, at overfladevand skal forsvinde ved nedsivning på de enkelte grunde. Bestyrelsen holder øje med drænene, men vi kan ikke se under jorden, og skal derfor konstatere et problem, før vi kan gøre noget. Vi har løbende dialog med Lolland Kommune om spuling m.v. af vores vejdræn, og det er fortsat vigtigt, at den enkelte grundejer er medvirkende til at sikre, at drænene ikke stopper til eller bliver beskadiget af rødder fra pil og andre vækster med rodnet, der er en trussel mod drænene.

Hjemmeside m.m.
 
Bredfjeds hjemmeside er fortsat et stort aktiv i forbindelse med kommunikationen med medlemmerne. Hjemmesiden indeholder mange informationer til brug for jer som fritidshusejer i Bredfjed. Bestyrelsen skal henstille til, at I starter med at søge information om et givet emne, førend I kontakter foreningen. Ofte kan informationen findes med det samme, og I er fri for at vente på, at I modtager svar. Uden at det skal misforstås – I er altid velkommen til at kontakte foreningen - men ofte får vi henvendelser om, hvordan man finder bestemte håndværkere eller forretninger m.v. Oplysninger man lige så let kan finde generelt på nettet eller på foreningens hjemmeside. På hjemmesiden er også tydeliggjort, hvordan og hvornår kontingentet til Grundejerforeningen skal betales. Gør jer selv og os den tjeneste at betale jeres kontingent til tiden, så vores kasserer ikke skal bruge unødig tid på at udsende rykkere eller sende sager til inkasso. Husk at grundejerforeningskontingentet er en pligtig udgift, når man er grundejer på samme måde som terminsbetalinger og lignende. 
 Så brug vores hjemmeside, som indeholder det meste information af, hvad man har brug for. Her er referat af generalforsamlinger, her er foreningens vedtægt, her kan man læse om ”God skik og brug”, her kan man bestille Laden og meget andet. 

Fælles arealer.
 Bestyrelsen holder fortsat løbende øje med vejenes tilstand, og sørger for at få lappet de værste huller – typisk hvert forår og efterår. Bestyrelsen arbejder hele tiden på at finde løsninger, der så billigt som muligt kan sikre, at vejene er gode og jævne at køre på uden at de skal udvikle sig til racerbaner! Der er stor forskel på sliddet af de enkelte veje. De veje, der fungerer som fordelingsveje, har naturligt nok et højere slid end det øvrige vejnet. Bestyrelsen er også opmærksom på den øgede kørsel med renovationsbilerne og i forbindelse med den øgede byggeaktivitet, øger sliddet på vores veje. Bestyrelsen skal fortsat kraftig henstille til, at hastighedsbegrænsningen på 30 km/t på vores veje overholdes – nu er det faktisk en overtrædelse af færdselsloven at køre hurtigere end 30 km/t. i vores område. Udover trafiksikkerheden påvirker hastigheden også sliddet på vore veje, som så skal vedligeholdes mere med økonomiske omkostninger til følge.
 Mange af beboerne føler en vis utryghed – særligt for deres børn – over hastigheden på særligt Bredfjedvej og på Myggefjed og Ankersholm. Bestyrelsen vil endnu engang anmode politiet om lejlighedsvis at få etableret hastighedskontrol i Bredfjed. Vi rettede i sommer henvendelse til politiet om det samme, men her var det ikke muligt for politiet af ressourcemæssige grunde at etablere fartkontrol. Men vi forsøger igen at få politiet herud.

SÅ HUSK AT OVERHOLDE HASTIGHEDSBEGRÆNSNINGEN PÅ 30 KM/T. TAK!

Husk også at tage hensyn til omgivelserne ved at have kontrol over jeres hunde herunder at sørge for at fjerne eventuelle efterladenskaber fra hundene, hvis de kommer til at besørge på steder, hvor det ikke er særlig hensigtsmæssigt. Selvom Lolland Kommune desværre af besparelsesgrunde har besluttet at udtræde af Blå Flag og Badepunktsflag ordningerne, må man meget gerne tænke på ens medmennesker, når man har sin hund med på stranden og andre steder i Bredfjed. 

Beskæring af træer: 
 Grundejerforeningen sørger fortsat for at beskære buske og træer langs vores fællesarealer, ligesom vi fortsat sørger for nyplantning, når det er nødvendigt og hensigtsmæssigt. 
 Grundejerforeningen skal endnu engang gøre opmærksom på, at det er de enkelte grundejeres forpligtelse at sørge for at beskære deres træer for grene, der rager ud over fællesarealet til gene for store køretøjers passage – eksempelvis vore skraldebiler. Bestyrelsen har påtalt den manglende beskæring mange gange, og gjort opmærksom på grundejernes forpligtelser til at sørge herfor, hvilket også gælder ubebyggede grunde. Såfremt der er risiko for, at vi ikke får afhentet skrald grundet manglende passage, vil Grundejerforeningen være nødt til at varetage denne opgave – eventuelt vil opgaven blive udført for grundejerens regning. Det burde være overflødigt at nævne, men man har som grundejer pligt til at fjerne de afskårne grene m.v. Det gælder også grene m.v., der blæser ned i forbindelse med vejrets rasen. Sørg eventuelt for at indgå aftaler med naboer om lige at fjerne nedfaldne grene m.v., så de kan blive fjernet med det samme. Vendepladser skal de tilstødende grundejere sørge for at holde fri for beplantninger m.v., ligesom det ikke er tilladt at placere hegn og lignende på fællesarealet mellem skel og vejarealet ved vendepladserne.
 Mange grundejere er generet eller bekymret for højden på mange træer. Enten fordi de skygger, eller fordi der er fare for, at de kan vælte i storme. Grundejerforeningen har ingen mulighed for at pålægge, at man skal studse sine træer, når de alene står på egen grund, og ikke er til gene for fællesarealerne. Bestyrelsen skal i stedet appellere til godt naboskab, og at man tager en dialog om træerne, så alle forhåbentlig kan opleve en god og positiv løsning. 

Laden:
 Arbejdet med fornyelse af Laden ligger desværre for øjeblikket stille, da vi stadig mangler tilladelse til renoveringen fra Kystdirektoratet. Vi håber, at de meldinger der er kommet om, at man fra myndighedernes side vil gøre det nemmere at opnå tilladelser inden for kystbeskyttelseslinien, kan bevirke, at vi snart får tilladelse til de ønskede renoveringer og ombygninger. Men indtil videre er vi desværre nødt til at vente, men vi er fortsat optimistiske omkring projektets gennemførelse. 

Årets arrangementer.
 Her følger en oversigt over årets arrangementer i Bredfjed. Husk at skrive datoerne ind i jeres kalendere, og bak meget gerne op om de enkelte arrangementer, ligesom bestyrelsen meget gerne modtager tilbagemeldinger på de afholdte arrangementer.

ARBEJDSDAG
 Forårets arbejdsdag holdes lørdag den 3. maj kl. 10. Det er lidt senere end vi plejer, men kalenderen gjorde, at det var nødvendigt. Til gengæld er der forhåbentlig chance for godt vejr på arbejdsdagen. Vi regner med på dagen at ordne vejene m.v. og rengøringsopgaver i og omkring Laden. Desuden satser vi på at have et par hold, der går tur på stranden, og sørger for at fjerne det affald, der måtte ligge her. Arbejdsdagen slutter med en gang pølser fra grillen med tilhørende drikkevarer.

SANKT HANS AFTEN
 
Mandag den 23. juni klokken 18.00 tændes der op i grillen ved Laden, hvorefter vi som sædvanlig hygger os med medbragt mad og godt selskab. 
 Bålet tændes klokken 20.30, hvor midsommervisen synges, og der holdes båltale.

GENERALFORSAMLING
Lørdag den 28. juni klokken 10.00 i Laden. 
 Indkaldelse og dagsorden m.m. udsendes i henhold til vedtægterne 2 – 4 uger før generalforsamlingen.
 Vær opmærksom på, at forslag til behandling på generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen i skriftlig begrundet form. Det vil sige senest lørdag den 31. maj!
 Bestyrelsen håber på en god og saglig debat på generalforsamlingen. 

SOMMERFEST 
 Som vi tidligere har orienteret om, har bestyrelsen overvejet ændringer til vores høstfest, som vi i øvrigt har besluttet at omdøbe til sommerfest Vi synes ikke det giver mening at arrangere den, hvis ikke der er tilstrækkelig opbakning hertil. Vi prøver derfor at ændre konceptet, så også børnefamilier har bedre mulighed for at deltage. Vi starter derfor allerede om eftermiddagen, hvor vi blandt andet har sørget for at låne en hoppeborg, ligesom der kommer yderligere aktiviteter. Om aftenen vil der som sædvanlig være levende musik, ligesom grillen vil være tændt, så ens medbragte mad kan tilberedes.
 Bestyrelsen håber, de nævnte tiltag vil falde i beboernes smag og sikre den nødvendige opbakning til arrangementet. Bestyrelsen modtager fortsat gerne ideer til fornyelse af sommerfesten.
 Nærmere information følger, men sæt allerede nu kryds i kalenderen lørdag den 6. september. Det er der det sker.

ARBEJDSDAG
 
Efterårets arbejdsdag holdes lørdag den 18. oktober kl. 10. Også her vil vi udføre lettere rengørings- og vedligholdelsesopgaver, ligesom vi regner med, at badebroen skal tages op denne dag.
 Arbejdsdagen slutter med en gang pølser fra grillen med tilhørende drikkevarer.

JULETRÆSTÆNDING
 Lørdag den 29. november klokken 16.00 markerer vi, at julen står for døren, og skal have tændt juletræet. Efter juletræstændingen byder Grundejerforeningen på gløgg og æbleskiver i Laden.

Bestyrelsen ønsker alle et rigtig godt forår og en god sommer i vores dejlige Bredfjed. 

Med venlig hilsen

Jens Ahm

Formand
Bredfjed Grundejerforening